Typy vzdělávacích zařízení
Důsledky narušené komunikační schopnosti (dále jen NKS) se mohou projevit také v edukační oblasti v mateřské či základní škole a mohou mít na jedince negativní vliv v sociální i psychické sféře. Pro děti, které v důsledku NKS nemohou navštěvovat běžnou mateřskou či základní školu, jsou v České republice zřízeny logopedické třídy při mateřských školách, mateřské školy logopedické a základní školy logopedické.
Do mateřské školy logopedické jsou zařazovány ty děti, u kterých se projevilo závažné postižení v oblasti vnímání, zpracování a užívání řeči. U těchto dětí je zapotřebí zajistit kvalitní a intenzivní logopedickou péči pro následné zařazení do běžné školy a bezproblémové integrace do intaktní společnosti.
Do logopedické třídy při mateřské škole jsou umisťovány děti, u kterých je vhodné upřednostnit setrvání v hlavním proudu běžného vzdělávání a udržení dosavadních sociálních vazeb.
Edukaci ve školním věku žákům s NKS zajišťují základní školy logopedické, které jsou zřízené jak pro denní docházku, tak také internátního typu. Do těchto škol docházejí děti, u kterých se NKS projevila takovým způsobem, který vyžaduje intenzivní každodenní logopedickou péči a nelze ji zprostředkovat pouze ambulantně v místě bydliště.
Obsah vzdělávání se nijak neliší od vzdělávání na běžných základních školách. Obsah výuky je zde ovšem pouze doplněn o individuální logopedickou péči. Ve třídách je snížen počet žáků a logopedická péče se prolíná do celého vyučovacího procesu. Speciální pedagog – logoped se během školního vyučování zaměřuje na terapii narušené komunikační schopnosti. V případě internátního vzdělávání, v odpoledních hodinách navazují vychovatelé na práci učitelů. Po úspěšném odstranění narušené komunikační schopnosti se žáci vrací zpět do svých kmenových základních škol v místě bydliště (Klenková 2006, s. 214).
V dnešní době existuje trend v podobně integrace dětí s jakýmkoliv druhem postižení do běžného vzdělávacího proudu. Nejinak tomu je v případě dětí s NKS. Zde hovoříme o individuální integraci žáka s narušenou komunikační schopností, u kterého musí být vzdělávání zajištěno pomocí individuálního přístupu a individuálního vzdělávacího plánu. V případě, kdy do dané základní školy dochází více žáků s NKS, může ředitel zřídit logopedickou třídu. V tomto případě hovoříme o skupinové integraci. V takového třídě, za sníženého počtu žáků ve třídě, vyučuje speciální pedagog – logoped. Zde se kromě plnění učebního plánu také věnuje pozornost rozvíjení komunikační schopnosti po formální i obsahové stránce (Klenková 2006, s. 214, 215).
Pipeková (2010) doplňuje, že logopedická péče je v resortu ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy poskytována v následujících zařízeních:
• logopedické třídy při běžných MŠ,
• mateřské školy logopedické,
• logopedické třídy při běžných ZŠ,
• základní školy logopedické,
• speciální třídy při základní škole pro žáky s poruchami učení,
• mateřské školy pro sluchově postižené,
• základní školy pro sluchově postižené,
• základní školy praktické,
• základní školy speciální,
• speciálně-pedagogická centra,
• pedagogicko-psychologické poradny (Pipeková 2010, s. 131, 132).
ZDROJ: Diplomová práce: Systém logopedické péče v České republice, autor: Mgr. Petra Bečvárovská
Použitá literatura:
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. 1 .vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
PIPEKOVÁ, J., 2010. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 4. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-731-5198-0.
Novinky
Štítky
- teorie
- typy škol
- speciální pedagog
- klinický logoped
- ministerstvo práce a sociálních věcí
- zdravotnictví
- školství
- koncepce logopedie
- prevence
- terapie
- diagnostika
- metody
- narušená komunikační schopnost
- vymezení logopedie
- literatura
- telefon
- kontakt
- ceník
- klienti
- Uživatelé
- Mladá Boleslav
- Logopedie
- zdroj
- internetový odkaz
- kniha